IFMCALos críticos de música de cine ya han decidido. Hace unos momentos se han hecho públicos los ganadores de los premios de la International Film Music Critics Association (IFMCA) y los grandes triunfadores de esta edición son John Williams y Michael Giacchino.

Star Wars: The Force Awakens ha sido premiada con el galardón al Score del Año. Además, también se lleva el premio en la categoría de fantasía/ciencia-ficción/terror y el de Mejor Composición por «The Jedi Steps and Finale». Es la tercera vez que Williams consigue el premio a Score del Año. Lo ganó previamente por Memoirs of a Geisha y War Horse.

Por su parte, Giacchino ha sido considerado Compositor del Año y se lleva el premio en la categoría de animación por Inside Out. 2015 fue un gran año para él, ya que nos obsequió con otros tres trabajos muy apreciados por la mayoría de aficionados, como fueron Jupiter Ascending, Tomorrowland y Jurassic World. Giacchino fue Compositor del Año en 2004 y 2009.

Mención especial para Federico Jusid, que vuelve a ganar en la categoría de televisión por su banda sonora -no editada- para Carlos, Rey Emperador. Recordemos que ganó los dos años precedentes por Isabel.

Otros premiados han sido Maurizio Malagnini como Compositor Revelación, James Horner en drama por Wolf Totem, Douglas Pipes en comedia por Krampus, Joe Kraemer en acción/aventura/thriller or Mission: Impossible – Rogue Nation, Steven Price en documental por The Hunt, y Austin Wintory en videojuego por Assassin’s Creed: Syndicate.

Aquí tenéis la lista completa de premios:

FILM SCORE OF THE YEAR

COMPOSER OF THE YEAR

  • Michael Giacchino

BREAKTHROUGH COMPOSER OF THE YEAR

  • Maurizio Malagnini

FILM MUSIC COMPOSITION OF THE YEAR

  • “The Jedi Steps and Finale” from Star Wars: The Force Awakens, music by John Williams

BEST ORIGINAL SCORE FOR A DRAMA FILM

BEST ORIGINAL SCORE FOR A COMEDY FILM

BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ACTION/ADVENTURE/THRILLER FILM

  • Mission: Impossible – Rogue Nation, music by Joe Kraemer

BEST ORIGINAL SCORE FOR A FANTASY/SCIENCE FICTION/HORROR FILM

BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ANIMATED FEATURE

BEST ORIGINAL SCORE FOR A DOCUMENTARY

BEST ORIGINAL SCORE FOR A TELEVISION SERIES

  • Carlos, Rey Emperador, music by Federico Jusid

BEST ORIGINAL SCORE FOR A VIDEO GAME OR INTERACTIVE MEDIA

  • Assassin’s Creed: Syndicate, music by Austin Wintory

BEST NEW ARCHIVAL RELEASE – RE-RELEASE OF AN EXISTING SCORE

  • Obsession; music by Bernard Herrmann, album produced by George Litto, Laurent Lafarge, and Cyril Durand-Roger, liner notes by Daniel Schweiger, album art direction by David Marques (Music Box)

BEST NEW ARCHIVAL RELEASE – RE-RECORDING OF AN EXISTING SCORE

  • Obsession; music by Bernard Herrmann, performed by the City of Prague Philharmonic Orchestra cond. Nic Raine, album produced by James Fitzpatrick, liner notes by Christopher Husted, album art direction by Matthew Wright and Damien Doherty (Tadlow)

BEST NEW ARCHIVAL RELEASE – COMPILATION

  • Mission: Impossible – The Television Scores; music by Various Artists, album produced by Jon Burlingame, liner notes by Jon Burlingame, album art direction by Joe Sikoryak (La-La Land)

FILM MUSIC RECORD LABEL OF THE YEAR

  • Intrada Records, Douglass Fake, Roger Feigelson

SPECIAL AWARD

  • Pas de Deux, classical work by James Horner, commissioned by violinist Mari Samuelsen and cellist Hakon Samuelsen